Iedereen gebruikt social media op z’n eigen wijze. Ik vind het leuk om te zien dat elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Hoewel iedereen uniek is, zie ik drie verschillende groepen sterk op social media 'zitten'. Ik noem ze Schoppers, Schippers en Scheppers. Ik stel ze aan jullie voor:
Schoppers
zoeken de confrontatie, knallen hun (harde) woorden uit frustratie op het web. Je herkent ze aan het vele gebruik van uitroeptekens, hoofdletters en grof taalgebruik.
Schoppers trekken aandacht voor het onrecht wat hen of een ander is aangedaan. Hun doel is dat de “daders” worden gestraft zodat de wereld verbetert…
Schippers
zeilen ongemoeid tussen verschillende meningen door of waaien met alle winden mee. Ze varen ondertussen hun eigen koers. Je herkent ze aan de weinige interactie en het zenden van informatie over één onderwerp.
Schippers zorgen dat het water, waar zij (en wij) op varen, blijft stromen. Hun doel is winst maken, economische vooruitgang, zodat de wereld verbetert…
Scheppers
vullen vaak elkaars ideeën aan en komen gezamenlijk tot nieuwe inzichten. Je herkent ze aan hun vragen en hun bereidheid tot uitleg geven.
Scheppers inspireren en zetten nieuwe wegen uit. Hun doel is dat meer mensen met elkaar verbinden zodat de wereld verbetert…
Iedereen heeft waarschijnlijk wel iets van een Schopper, een Schipper en een Schepper in zich. Maar welke van de drie ligt het dichtst bij jezelf? Ik ben benieuwd wie in zichzelf een Schopper, Schipper of Schepper herkent!
En als je denkt: Ik ben helemaal geen Schopper, Schipper of Schepper…. Dan ben je misschien een... Schaper!
Schapers
zijn schaapherders… Die houden de kudde in het oog en laat iedereen z’n ding doen. Ze faciliteren en grijpen alleen in indien nodig. Ook hun doel is: de wereld verbeteren…
Hee, ik zie dat iedereen via social media op zijn/haar manier probeert de wereld te verbeteren. Of zie ik dat te positief?
Ik zie je,
Tine